جامع آتش نشانی ایران NFSI

برنامه ریزی و توسعه ایمنی و آتش نشانی ، مهندسی و مدیریت ایمنی آتش در ایران

آنچه باید در مورد ایمنی آتش باتری های لیتیوم یون بدانیم؟!

  • ۸۸۰

بسیاری از دستگاه های قابل حمل امروزی حاوی باتری های لیتیوم یون قابل شارژ هستند که سبک وزن، انرژی متراکم و ماندگاری طولانی دارند. دستگاه هایی مانند تلفن، تبلت، پاوربانک، رایانه، اسباب بازی، لوازم و ابزار و همچنین تجهیزات حرکتی مانند دوچرخه برقی و اسکوتر مطمئناً راحت هستند و زندگی ما را آسان می کنند. متأسفانه، شاهد افزایش قابل توجه آتش سوزی های مربوط به باتری های لیتیوم یونی در بسیاری از کاربردهای آن بوده ایم. مهم این است که همه ما خطرات را درک کنیم و در صورت بروز مشکل آماده آن باشیم.

 

نحوه تشخیص باتری لیتیوم یون

باتری‌های لیتیوم یونی (LiB) در فرمت‌های مختلف (به عنوان مثال استوانه‌ای، مسطح، مستطیلی، کیسه‌ای و مخصوص دستگاه) هستند و شناسایی آنها دشوار است زیرا در حال حاضر هیچ الزام یا استانداردی برای برچسب‌گذاری یا علامت‌گذاری وجود ندارد. بیشتر باتری‌های لیتیوم یونی دارای نوعی چاپ بر روی آنها هستند که شامل کلمات "یون لیتیوم"، "Li-ion"، "Li-po"، "Lithium-polymer" یا یک نوع دیگر از "Li" است. که نماد شیمی آن را نشان می دهد. اگر باتری قابل شارژ است و روی آن "Li" یا "Lithium" چاپ شده است، می توانید با خیال راحت فرض کنید که یک باتری لیتیوم یونی است.

 

باتری‌های لیتیومی غیرقابل شارژ یا یکبار مصرف، یا باتری‌های لیتیوم فلزی نیز باید با احتیاط رفتار شوند، زیرا می‌توانند فلز مذاب قابل اشتعال را خارج کنند و گازهای سمی در هنگام آتش‌سوزی منتشر کنند. آتش سوزی های کوچک شامل باتری های لیتیومی یکبار مصرف  باید به عنوان آتش سوزی باتری لیتیوم یونی تلقی شود . در جایی که مقادیر زیادی باتری لیتیوم فلزی استفاده یا ذخیره می شود، ممکن است به خاموش کننده های پودر خشک کلاس D ویژه نیاز باشد.

چرا باتری های لیتیوم یون آتش می گیرند؟

باتری های لیتیوم یونی دارای انرژی بسیار متراکم هستند و حاوی الکترولیت هایی هستند که بسیار قابل اشتعال هستند. چندین موقعیت وجود دارد که می تواند منجر به آتش گرفتن باتری های لیتیوم یون شود، از جمله موارد زیر می باشد:

  • شارژ بیش از حد یا استفاده از تجهیزات شارژ غیرمنطبق و غیر استاندارد.
  • گرمای بیش از حد یا قرار گرفتن در معرض گرما یا دمای شدید.
  • صدمات فیزیکی (مانند افتادن، له کردن، سوراخ کردن و/یا لرزش).
  • اتصال کوتاه، خرابی سلول باتری یا نقص سیستم.
  • عیوب یا صدمات وارد شده در حین ساخت باتری.

هنگامی که باتری های لیتیوم یونی از کار می افتند، ممکن است دچار فرسایش حرارتی شوند. این شامل ترکیدن شدید یک یا چند سلول باتری، صدای خش خش و انتشار گازهای سمی، قابل اشتعال و انفجاری، و آتش سوزی شدید و خود به خودی است که خاموش کردن آن دشوار است.

منبع: آتش نشانی و نجات نیو ساوت ولز (به انگلیسی: New South Wales) یا "ولز جنوبی نو" نام یکی از ایالتهای شرقی استرالیا می‌باشد. مرکز این ایالت شهر سیدنی است که بزرگ‌ترین شهر و شناخته شده‌ترین شهر استرالیا است. ایالت نیو ساوت ولز پرجمعیت‌ترین ایالت استرالیاست که در جنوب شرق این کشور قرار گرفته‌است. این ایالت از شمال به کوئینزلند، از جنوب به ایالت ویکتوریا، از غرب به ایالت استرالیای جنوبی و از شرق به اقیانوس آرام محدود است و مساحتی بیش از ۸۰۰ هزار کیلومتر مربع دارد. 

سایت آتش نشانی و نجات نیو ساوت ولز NSW

ترجمه و ویرایش: hamed heydari حامد حیدری /کارشناس ارشد مدیریت ایمنی و آتش نشانی شهری


 

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی